Millainen on hyvä opettaja? Hyvän opettajan tunnistaa näistä muutamista piirteistä

| | 0 Comments

Kaukana menneisyydessä ovat ne ajat, jolloin opettaja oli oppilaiden pieniä ohkaisia sormia karttakepillä maanisesti hakkaava tiukkapipoinen äkäisä täti. Nykyisin hyvältä opettajalta vaaditaan monia piirteitä, jotka tekevät opiskelusta lapsille mukavaa ja antoisaa, ja myös opettajan työtyytyväisyys on varmasti nousussa, jos hänestä pidetään kovasti. Millainen sitten on tämä moderni, nykyaikainen hyvä opettaja ja millaisia piirteitä tällaisella henkilöllä on? Tästä artikkelista voit lukea hyvän opettajan piirteistä, ja kukaties löydät myös itsesi haaveilemasta opettajan virasta.

1

Opettajan on oltava myötätuntoinen ja hyväsydäminen oppilaitaan kohtaan. Joskus käy niin, ettei lapsella ole muuta luotettavaa aikuista, kuin opettaja. Luotettava aikuinen on tärkeä osa lapsen kehitystä. Siispä opettajalla on valtavan suuri vastuu, sillä hän joutuu tavallaan toimimaan ikään kuin luottohenkilönä, tukihenkilönä ja terapeuttina oppilailleen. Joskus opettaja joutuu ohjeistamaan oppilaan eteenpäin ammattilaisten hoitoon esimerkiksi kiusaamistapauksissa. Kiusaaminen voi johtua vaikkapa erilaisista vaatteista, sillä kaikkien lasten perheillä ei ole varaa https://kidsbrandstore.fi/n kaltaisiin luksusvaatteisiin.

Opettajat tulevat usein kovin läheisiksi oppilaidensa kanssa ja tekisivät näiden vuoksi mitä tahansa, ja netissä pyöriikin usein tarinoita opettajista, jotka ovat tehneet äärimmäisiä urotekoja luokkansa tähden.

2

Rajat ovat lasten kasvatuksessa tunnetusti tärkeitä. Nykyisin niistä voidaan kuitenkin kasvavissa määrin joustaa. Opettaja voi vaikkapa yhteistyössä lasten kanssa luoda luokalle säännöt, joita jokainen sitoutuu noudattamaan. Kun lapset pääsevät itse vaikuttamaan sääntöjen sisätöön, he tuntevat olonsa tärkeäksi ja todennäköisesti myös noudattavat niitä mielellään. Näin opettaja pystyy pitämään luokkansa kurissa hauskalla tavalla. Kaikkea ei tarvitse ottaa niin tosissaan, sillä opettajan käyttäytyessä rennosti myös luokka rentoutuu ja on todennäköisemmin valmis panostamaan käytökseensä enemmän miellyttääkseen opettajaansa ja pitääkseen hänet rentona ja kivana.

3

Opettaja ei nykyisin voi olla peukalo keskellä kämmentä, sillä perinteiset karttakepit ja liidut ovat nyt vaihtuneet tietokoneisiin ja muihin teknisiin apuvälineisiin. Opettajan on osattava työskennellä kaikilla näillä sähköisillä alustoilla ja oltava jatkuvasti valmiudessa oppimaan lisää, sillä tekniikka kehittyy jatkuvasti eikä loppua näy. Opettajan yksikään työpäivä ei ole samanlainen, vaan joka päivä on yllätyksiä täynnä, ja tekniikankin kanssa saattaa silloin tällöin tulla ongelmia. Siisipä hyvät tekniset lahjat ovat opettajan työssä suuri etu.

4

Nykyään lapset kaipaavat yhä enemmän itsenäisyyttä. Opettajan ei tarvitse olla läsnä joka hetki, vaan lapset voivat työskennellä myös itsenäisesti vaikkapa tablettitietokoneen välityksellä. Opettaja voi siis olla aikaisempaa rennompi, eikä luokkaa tarvitse vahtia haukkana koko ajan.

5

Kuten sanottu, julmuus ei enää toimi modernissa yhteiskunnassa, eikä väkivallalla ole enää roolia opettajan elämässä. Unohda siis karttakepillä hakkaaminen ja nurkkaan asettaminen. Nykyisin oppilaan fyysisen rankaisemisen sijasta pyritään kaivautumaan ongelman ytimeen ja estämään vastaavat ongelmat jatkossa, mikä on aikaisempaa huomattavasti tehokkaampi tapa pitkällä aikavälillä.