Onko lukion opetussuunnitelman muuttaminen muutaman vuoden välein tarpeellista?
Suomi on tunnettu maailmalla muutamista asioista. Näistä kuitenkin ehkä näkyvimmin maailmalla nimeä viime vuosina niittänyt on suomalainen ilmainen koulutusjärjestelmä, joka saa loistotuloksia vuosi toisensa jälkeen maailman mittapuulla mitattuna. Tämä on toki asia, jolla sietääkin ylpeillä, sillä monissa maissa läheskään kaikilla lapsilla ei ole mahdollisuutta päästä kouluun, saati edes aavistusta siitä, että jossakin koulun käynti voisi olla ilmaista ja pakollista aivan jokaiselle. Suomessa ilmaisen koulun käyminen on etuoikeus, jota läheskään kaikki eivät osaa aina arvostaa tarpeeksi.
Onko lukio oikeasti ilmainen?
Monelle suomalaista koulutusta mainostaessa kuitenkin kolahtaa korvaan yksi sana: ilmainen. Voidaanko Suomen koulutusjärjestelmää todellakin markkinoida ilmaisena, jos esimerkiksi yhden lukiolaisen lukiovuosien materiaalit maksavat helposti pari tuhatta euroa vanhempien omasta pussista? Nämä ovat summia, jollaisten maksamisen jälkeen vanhemmat voivat joutua rahoittamaan yrityksensä menoja Qredin palvelujen avulla.
Pari tuhatta ei ole ollenkaan pieni raha monille perheille, vaikka nämä kulut jakautuvatkin kolmen vuoden ajalle suhteellisen tasaisesti. Ennen kuin alkaa valittaa suomalaisen koulujärjestelmän materiaalimaksuista toisella asteella, kannattaa kuitenkin muistaa se, että itse koulutus on Suomessa aina ilmaista Suomen kansalaisille. Tämä on täysin päinvastainen tilanne kuin monissa muissa maissa, joissa sekä koulu että materiaali maksavat aina esikoulusta lähtien vanhemmille maltaita.
Suomessa lukion kustannuksiksi muodostuvat vain materiaalit ja monessa tapauksessa nekin on mahdollista hankkia joko käytettynä tai jopa aivan ilmaiseksi vaikkapa lainaamalla kirjastosta. Ongelmaksi tuppaavat kuitenkin usein muodostumaan jatkuvat opetussuunnitelman vaihdokset, jotka käytännössä pakottavat ostamaan kirjat uutena kalliiseen hintaan.
Miksi lukion opetussuunnitelmaa muutetaan niin usein?
Moni lukiolainen ei täysin ymmärräkään sitä, miksi opetussuunnitelmaa koetaan tarpeelliseksi vaihtaa niin usein. Vaikka joidenkin oppiaineiden taholta tietoa tuleekin jatkuvasti lisää ja kirjojen päivittäminen on perusteltua, ovat joidenkin yleistodellisten oppiaineiden, kuten matematiikan ja fysiikan, kaavat pysyneet samoina satoja vuosia. Miksi niiden kirjoja sitten halutaan päivittää muutamien vuosien välein? Onko kyseessä puhdas rahastus, vai onko tällä jokin lukiolaisia hyödyttävä pointti? Tätä moni lukiolainen miettii mielessään ja ehkäpä saamme siihen jonain päivänä vastauksia.